Zapisz się i bądź na bieżąco!

Copyright 2020. NATIBUCZI. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Dzisiaj przepis na ryż we włoskim stylu - Ostatnio zauważyłam, że mało u mnie dań z wykorzystaniem ryżu, chyba są 2 albo 3, czas to nadrobić Ryż bardzo lubię, jednak wybieram pełnoziarnisty lub basmati.

 

Dlaczego warto wybierać ryż pełnoziarnisty?

Przede wszystkim dlatego, że ryż pełnoziarnisty posiada ok. 3,5 raza więcej błonnika niż biały ryż. Brązowy ryż posiada również ponad 2x więcej witaminy E, 2x więcej wapnia, 3x więcej potasu, aż 8,5 raza więcej magnezu i nawet do dziesięciu razy więcej witamin z grupy B.

 

A co to jest ten błonnik? To takie włókno pokarmowe - mówiąc bardzo krótko. Staram się, aby w mojej diecie było jak najwięcej błonnika, gdyż jest on przede wszystkim niezbędnym składnik pokarmowym zapewniającym  mnóstwo energii. Błonnik wspomaga odchudzanie, gdyż produkty zawierające większą ilość błonnika sycą na dłużej - właśnie dlatego staram się wybierać produkty pełnoziarniste, bo dzięki temu nie podjadam.  Nasz układ trawienny mówiąc kolokwialnie to taka siła napędowa naszego organizmu. Aby organizm  dobrze funkcjonował każdego dnia powinno się mu dostarczać odpowiednią ilość  wody i błonnika. Bez tych dwóch podstawowych składników układ trawienny spowalnia, a sylwetka nabiera objętości - dlatego dla mnie jest to tak ważne. Głównym źródłem błonnika są produkty zbożowe, owoce i warzywa (jeżeli chcecie, to mogę przygotować oddzielny wpis poświęcony błonnikowi - daj znać w komentarzu na Insta czy ten temat Cię interesuje).

 

Gdy mam ochotę na biały ryż, to wybieram ryż basmati. Dlaczego? Ponieważ posiada on wiele wartości odżywczych - m.in. poprawia trawienie, pomaga obniżyć poziom cholesterolu oraz ma niższy indeks glikemiczny niż biały, dzięki czemu przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu. Ryż basmati jest źródłem minerałów takich jak żelazo, selen, fosfor, cynk, mangan, miedź. 

Jeżeli będziecie chcieli wpis o różnych rodzajach ryżu z bardziej dokładnymi informacjami, to dajcie znać, a tym czasem przechodzę do przepisu.

 

Składniki na 2 porcje:

  • Ryż basmati (100g)
  • Łosoś wędzony na gorąco (125g) - (Marinero - Biedronka) - taki w kawałku
  • Ser feta (30g)
  • 10 pomidorków koktajlowych (200g)
  • 2 ząbki czosnku (10g)
  • Łyżka oliwy z oliwek (10g)
  • Łyżka pesto z bazylii (najbardziej lubię świeże pesto Rana z Biedronki - (20g)
  • Natka pietruszki (6g)
  • Przyprawy: zioła toskańskie (Kotanyi), oregano, sól, pieprz

 

Sposób przygotowania:

  1. Na patelnię dodajemy oliwę, oraz posiekany ząbek czosnku, po chwili wrzucamy przekrojone na pół pomidorki i smażymy wszystko razem przez chwilę na małym ogniu. 
  2. W międzyczasie gotujemy ryż według wskazówek na opakowaniu.
  3. Gdy ryż się ugotuje dodajemy go na patelnię do pomidorków, dodajemy pesto i mieszamy. 
  4. Przyprawy dodajemy wedle własnego uznania (lepiej dać mniej niż przesadzić.
  5. Wykładamy na talerz oraz dodajemy łososia, fetę i wszystko posypujemy jeszcze ziołami i natką (jeżeli chcesz możesz wszystko wymieszać na patelni i podgrzać łososia, ja nie czuję takiej potrzeby i podaję tak jak na zdjęciu.

 

Jedna porcja (256g) dostarcza 441 kcal

B:21.5g T:19.3g W:44.3g

 

To było bardzo smaczne danie, polecam spróbować. Czas przygotowania to ok. 15 minut. Można podawać też na zimno jako sałatkę.

Buziaki! 

 

Ryż z łososiem, fetą i pomidorkami

10 listopada 2020

Najnowsze przepisy

Komentarze: